Ruta Modernista 1


OH!la a tots!!

Ahir vaig decidir que deixaria de banda per una vegada la meva estimada platja i faria una visita cultural, aprofitant que feien una ruta guiada de Modernisme des de l’ajuntament de Mataró.

A les 11h.  va començar la visita dins del mateix ajuntament explicant tot allò de modernista que tenia l’espai, cosa que em vaig perdre per no trobar un lloc adient per posar la bicicleta.

(Un policia no va deixar que la lligués a una senyal. En canvi el policia de dins em va proposar amablement deixar-la darrera la porta del mateix ajuntament; mentre es queixava ell també, que no hi hagués cap lloc decent per bicicletes al voltant)

Una vegada van baixar per començar la ruta pel centre, em vaig unir al grup i cap a dos quarts giràvem cap a la casa on va néixer ni més ni menys que Puig i Cadafalch. Cal dir que després de l’explicació, vaig tenim moltes ganes de llegir les seves memòries, “Records de l’home perseguit”. De la construcció dir que és la típica casa de cos catalana que servia de base per fer inclús mansions com veurem més endavant.

CASA ON VA NÉIXER PUIG I CADAFALCH

DSC_0001

 

Seguidament arribàrem a la Plaça Xica  on s’hi troba El Rengle, construït 1891 per Emili Cabanyes (qui fou alcalde de Mataró) i remodelat per Puig i Cadafalch quan només comptava amb 26 anyets.

Com a novetat arquitectònica trobem la volta i els materials (maó + ceràmica vidriada) i el reixat per la ventilació dels aliment guardats a l’interior del mercat.

Als ’80 el van desmuntar peça per peça per adequar les instal·lacions elèctriques del mercat modern.

A l’actualitat us recomano que passegeu un vespre de cap de setmana a fer un mos i una cervesseta als bars que han posat  a les parades o a fer una paradeta un dissabte de mercat.

EDIFICI EL RENGLE

ADSC_0028

 

Al 1984 en Francesc Palomer propietari d’una fàbrica de pastes encarrega l’arquitecte modernista Josep i Puig i Cadafalch l’obra del comerç on es vendria a part de les pastes, cafè, xocolata i fruits secs.  Regentada pel seu nebot Antoni Pinot, fins fa ben poc van deixar la botiga després de 5 generacions.

També als anys ’80 van reformar la botiga peça per peça i ara podem veure com d’aquella època només queda la façana del comerç i tota la resta d’edifici es nou.

Els més vells encara recorden l’olor a avellanes i ametlles que es torraven a la part de dalt de l’edifici…

BOTIGA LA CONFIANZA

ADSC_0032

 

Prenem direcció carrer se Sant Simó, 18 on es troba Can Sisternes, la primera obra de Puig i Cadafalch.

La casa on realment vivia la família del metge quirúrgic, músic i compositor, Ernest de Sisternes i Bruguera; és just la de davant. Una mansió composta de sis cases de cos unides que ara està en mal estat de conversació.  La coneguda ara com Can Sisternes és la que va enviar fer a Cadafalch just davant per llogar i on destaquen els detalls modernistes de la decoració ceràmica i el ferro forjat dels balcons.

Per cert, si algú l’interessa, esta en venta!

CAN SISTERNES

ADSC_0039_2ADSC_0044

ADSC_0040

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Passegem per els carrers de Mataró, pel més antic, el carrer de La Palma, fins a arribar a la pròxima parada.

 

ADSC_0036

 

La propera parada resulta ser la Casa Parera del Carrer Nou, on ara a la part baixa podeu gaudir d’uns menjar típics de taverna vasca.

L’efemèride d’aquest edifici de Cadafalch del 1894 és que va ser la primera vegada que va comptar amb l’escultor Eusebi Mascort (també artífex dels 4 Gats de Barcelona). I l’exemple de medievalisme que tant recull el modernisme com els estucs escultòrics semblant a pinacles, les gàrgoles per aprofitar les canonades d’aigua i les seves inscripcions d’estil  àrab.

 

CASA PARERA

ADSC_0045ADSC_0049 ADSC_0048 ADSC_0047

 

Cap al carrer Sant Josep ens parem al Convent dels Frares Carmelites Descalços; que al 1835 patí  la desamortització de Medizàbal (incautar els bens privats i eclesiàstics per nacionalitzar-los i posterior subhasta). De tal manera al 1894, que és l’època que ens ocupa, és un edifici portat per les missioneres (que encara estan a càrrec de la residència del costat) com a beneficència per dones sense recursos. Després també albergà la creu roja i fins i tot els bombers; ara és Cultura de Mataró.

CONVENT CARMELITES

ADSC_0054

Destaquen les columnes, el claustre que veiem des del carrer i el pinacle, tot ell gòtic, que ara veurem.

ADSC_0051

En aquest pinacle observem com hi ha una base amb  una figura amb una bossa de diners i serps que representa tot plegat l’avarícia. Al mig on ara hi ha un notable buit, es creu que hi havia un àngel tal com demostra un esbós, tot i que no se sap amb seguretat si el van arribar a posar físicament. La porta és com la típica masia catalana.

ADSC_0052           ADSC_0053_2

Continuem amb la passejada direcció…

CASA COLL I REGÀS

ADSC_0056_2

 

La mítica casa de l’empresari tèxtil de la burgesia catalana Joaquim Coll i Regàs, el qual fou un dels pocs que va començar a vetllar per la qualitat de vida dels seus treballadors en una època que tots els burgesos tenien fama d’explotadors.

ADSC_0062

L’edifici té elements decoratius propis de gòtic, àrab, per exemple a la porta i barroc; sense anar més lluny a la fotografia de sobre tenim unes lletres gòtiques dins unes creus de ceràmica que diuen aixi:

Molt bó és viatjar  —– Millor a casa estar

L’Eusebi Arnau i Mascort aquí també va col.laborar amb Cadafalch fent la figura de la filosa que corona i completa el portal d’entrada. A la mènsula trobem diferents animals amb objectes decoratius relacionats amb el tèxtil; com ara llebres amb draps, papallones que simbolitzen la seda i fins i tot un mico amb barret de copa que ens atrevim a pensar que podia ser una al·lusió a la nova teoria de Darwin que llavors va ser tota una revolució.  Lamentablement no vaig poder fer cap foto ni a la portalada ni per dins donat que està en obres.

 

ADSC_0059     ADSC_0060

 

En aquestes fotos podem observar la meravella de ferro forjat i el detall de la peça d’una de les màquines tèxtils, fent sempre profuses al·lusions a l’activitat de la persona que hi vivia. La veritat es que us recomano que hi aneu una vegada acabada l’obra a visitar l’interior, ja que es increïble; no per menys diuen que va ser l’assaig de la Casa Ametller de Barcelona.

Per últim us deixo només amb una fotografia de la pàgina de cultura Mataró, corresponent a la Nau Gaudí que era l’ultim del recorregut al que no vam arribar a anar ja que estava tancat en aquell horari.

NAU GAUDÍ

nau-gaudi

Al 1875 es trasllada a Mataró el que seria la Cooperativa Mataronesa on  Salvador Pagès planteja convertir-la en una colònia, i així es posa en contacte amb un jove Gaudí.

Així fou, a més del primer edifici de Gaudí, l´únic no pagat ni per l’església ni per la burgesia, i pensava ser destinat per la nau de blanqueig.

Diàfan, amb 500m2 sense limitació de columnes ni cap altre estructura arquitectònica que fes de suport de la catenària o arc parabòlic.

A l’any 1885 l’empresa va fer defallida i no es va acabar la colònia i Gaudí tot i que no va acabar tota l’obra li serví per donar-se a conèixer.

La nau va estar abandonada tots aquests anys i entre d’altres coses va acollir un batalló de de soldats italians durant la guerra civil. Fins que a l’any 2002, l’any Gaudí el va recuperar l’arquitecte Brullet fent una reconstrucció aprofitant elements originals com ara els panys de la paret i els trossos de l’arc on encara s’observa la fusta més antiga.

 

I fins aquí la ruta guiada que vaig fer, amb una gent encantadora i amb una guia la mar de simpàtica i professional. Aquí una foto de la colla que vam gaudir d’aquell matí de diumenge durant un parell d’hores, he tingut a bé pixelar les cares per guardar la intimitat de les persones que hi surten.

 

ADSC_0057

 

 

 

 

 

 


Deixa el teu comentari

Un comentario en “Ruta Modernista